Friday 16 November 2012

TIPS KESELAMATAN YANG PERLU DIAPLIKASIKAN DALAM DUNIA REALITI!

sekarang ni macam-macam jenayah yang kita boleh dengar dekat tv @ radio . dekat paper hari-hari wajib ada kes bunuhlah, rompaklah,rogol dan macam-macam lagi. kadang-kadang bila kita nak keluar rasa macam tak selamat ajer kan? hewm benda tue sangat-sangatlah bawak masalah yang besar dalam hidup kita kan? benda nak jadi bukannya kita tau so kenalah ready awal-awal lagi!perempuan terutama baca nie...

tips apa yang patut kita buat jika kita berhadapan dengan penjenayah
*firstly . JANGAN PANIK. sebab kalau kita panik penjenayah tu akan lebih yakin untuk terus melakukan sesuatu. tenangkan fikiran dengan cara ingat pada ALLAH dan berdoa.
*BUANG BEBAN. buang apa segala beban yang ada dekat badan tue yang boleh menghalang pergerakan .. contoh handbag- benda tue boleh cari ganti nyawa ALLAH bagi hanya sekali.
*LARI (sekuat hati) bila ada peluang .. lebih baik hindari ancaman daripada hadapinya . risiko tinggi.
*JERIT dengan sekuat hati supaya orang disekeliling kawasan tue dapat beritumpuan kepada mangsa (sebaiknya jerit API sebabnya orang lebih memberi tumpuan kepada api berbanding tolong sebab ada sesetengah orang tidak mahu menjadi mangsa kes sekali)
*JANGAN TUNJUK WAJAH YANG TAKUT dekat penjenayah jika anda terpaksa menghadapi penjenayah.
*CAPAI apa-apa yang boleh dijadikan senjata.kasut tumit tinggi amat membantu dalam keadaan sebegini.
*APLIKASIKAN segala teknik yang anda pelajari dalam kelas seni mempertahankan diri (atau lebih senang jika penjenayah lelaki tendang ajer dekat "tuttut"dia.

praktikkan benda nie di rumah


No comments:

Post a Comment