Thursday 8 November 2012

gulai ikan tenggiri!!

assalamualaikum!!!
hari nie untuk lunch aku yang kena masak .. tak tau nak masak apa so aku rosek-rosek peti sejuk aku jumpa lah dengan ikan tenggiri sekor !! tak tau nak masak apa ! tiba-tiba terasa nak buat gulai so mulalah aktiviti aku masak gulai ikan tenggiri .. tak susah mana pun nak masak nie sebenarnya! nie resepi gulai ikan tenggiri aku

bahan-bahan
ikan tenggiri sekor (yg saiz M )
serbuk kari ikan 2 paket
nyiok sebijik @ secukup yang awak mau
bawang merah 3 ulas
bawang putih 3 ulas
halba campur
daun kari
garam
asam jawa
terung/tomato/timun/cili hidup
eeh lupa minyak masak 

cara-caranya
masukkan minyak masak kedalam periuk (ikut sukalah nak banyak mana) tumiskan bawang putih,bawang merah yang telah di mayang dengan daun kari dan halba campur. dah kekuningan masukkan serbuk kari yang dah dibancuh dengan air . tunggu sehingga pecah minyak . masukkan asam jawa secukup rasa ikut suka hati . masukkan santan yang perahan kali kedua & ketiga. masukkan ikan bila dah mendidih. kepas tue masukkan timun @ tomato . seteah isi ikan dan timun @ tomato agak nak masak masukkan pati santan .. selepas semuanya mendidih hah tutup lah api jangan lupa yang tue satg terbakar rumah kalau tinggal dengan api x bertutup...eeehhh lupa jangn lupa garam secukup rasa ...
ehsan pakcik google


kay selamat mencuba kalau x jadi maknanya anda x der skill nak masak gulai ikan .. hehehehe.. bahan-bahan tue pepandailah sukat ..
p/s sesungguhnya saya merupakan seorang guru masak yang fail dalam proses pengajaran

No comments:

Post a Comment